Hoe haal je het maximum uit je online training? 

door Elke Van den Eynde

 

Je wil een succesvolle online training maar je weet niet waar te starten. 🤷🏼‍♀

I feel you. Er zijn zoveel mogelijkheden. Zoveel zaken die meespelen. Goed voor een chronisch gevoel aan overwhelm. 😩 En daarnaast is de online wereld overspoeld met online trainingen. 

  • Hoe val je op tussen alle online ondernemers? 
  • Hoe zorg je ervoor dat je droomklant voor jouw online training kiest? 
  • Hoe zorg je ervoor dat je online training geen stille dood sterft nadat je die gelanceerd hebt? 
  • Hoe krijg je het maximum aan inschrijvingen?
  • Hoe maak je jouw online training meer dan winstgevend?


Of anders gezegd: Hoe maak je een blijvend succes van je online training?

Wel, je hebt een plan nodig. Een doordacht plan van aanpak. Ik heb de snelste weg voor jou al uitgestippeld! Ik vertel je hieronder welke 5 fases een succesvolle online training doorloopt.  

Ben je er klaar voor? Op naar een succesvolle online training! Eéntje dat knalt!

Benieuwd naar meer? Lees verder en ontdek de 5 fases die een succesvolle online training doorloopt. Bovendien kan je onderaan het stappenplan downloaden inclusief handige checklist. Veel leesplezier!


De 5 fases die een succesvolle online training doorloopt.

 

Fase 1: Terug naar start

 

NEWSFLASH. De start van een succesvolle online training begint niet met het schrijven van de allereerste letter van je online training. Dit komt pas aan bod in fase 3. Say what, Elke?

Yep, dat klopt. Een succesvolle online training vraagt wat voorbereiding. Vandaar dat ik deze fase de "terug-naar-start" fase heb gedoopt. Je kent het zeker en vast wel van het Monopoly gezelschapsspel. Maar daar is het eerder een ongelukkige twist. In het geval van een online training gaat het je wat opleveren. En dat is... succes!

Een succesvolle online training staat of valt dus met het denk- en doewerk dat je verricht in deze "terug-naar-start" fase. Het is de basis waarop je bouwt. Hoe steviger, hoe beter. Vergelijk het met de fundering van je huis. Als die kwakkel staat, ligt je huis tegen de vlakte bij de eerste windhoos.

Wat ga je dan doen in fase 1?

Wel, ik spring even naar fase 4 waar je je online training gaat lanceren. Uiteraard wil je daar zoveel mogelijk inschrijvingen bekomen. Die kans verhoog je aanzienlijk door het werk dat je verricht in deze fase.

Het doel van deze fase is dus om zoveel mogelijk droomklanten te bereiken en hiermee te connecteren om hen zo goed mogelijk, en steeds beter, te leren kennen.

Dat zijn 2 vliegen in één klap. De eerste vlieg is een grotere tribe, jouw tribe! Jouw tribe zijn jouw droomklanten, jouw fans.

De tweede vlieg is dat je een online training gaat creëren die is afgestemd op de "noden" van jouw droomklant. Het laatste dat je wil doen is je kostbare tijd in het bouwen van een online training steken waar geen kat op zit te wachten.

Wat moet je dan weten van je droomklant? Twee zaken.

1. Waar "struggelt" jouw droomklant mee? Wat wil die opgelost zien? Wat zijn de dagelijkse frustraties? Waar ligt die 's nachts wakker van?

2. Hoe kan jij die 'pijnpunten' de wereld uit helpen? Hoe kan jij dit oplossen? Hoe kan jij het leven veranderen van jouw droomklant?

 

Wacht. Pijnpunten, frustraties, "het leven veranderen" klinkt misschien wat zwaar geladen als je bijvoorbeeld hobby online trainingen wil aanbieden. In dit geval bekijk je het zo:

1. Waar put jouw droomklant plezier uit? Wat maakt jouw droomklant gelukkig? Wat heeft jouw droomklant nodig?

2. Hoe kan jij voor dat geluk en plezier zorgen? Hoe kan jij je droomklant geven wat die nodig heeft?

 

Als je dit helder hebt, vertaal je dit naar onderwerpen voor je online trainingen.

Maar wacht. Jij denkt misschien "eureka"! Maar denkt je droomklant dat wel? Dus... alvorens je dit gaat uitwerken...stem je af met je droomklanten! 

Dit levert al weer wat voordelen op.

Het zorgt voor interactie èn je maakt je droomklanten al warm voor wat er gaat komen. (jouw online training dus #duh)

Open meteen ook een wachtlijst waar ze al op kunnen inschrijven. Droomklanten die in deze fase al inschrijven op je wachtlijst, zijn je meest warme leads. Zij staan als het ware te popelen op jouw soon-to-come online training.

Deze wachtlijst komt trouwens opnieuw aan bod in fase 4. Maar tijdens de eerste 3 fases, ga je dit regelmatig promoten en herhalen. Op social media, op je website, in een blog, naar je mailing. The sky is the limit. 

"Spammerig", hoor ik je denken? Nope! Want je geeft eerst steeds waarde. En dan sluit je af met "benieuwd naar meer? binnenkort lanceer ik mijn online training over (x). schrijf je nu al in op mijn wachtlijst als je als eerste op de hoogte wil zijn!" Trouwens, je runt een business. Je droomklanten volgen je met een reden. Jij kan ze helpen! Ze willen jouw online training!

Maar... zorg ervoor dat je continue relevante waarde geeft op social media, blogs en op mailing. Zo toon je jouw expertise. De ideale balans is (give or take) 80% waarde en 20% "pitchen".

Voornamelijk het groeien van je mailing list is enorm belangrijk! (*) Veel belangrijker dan het aantal volgers op social media. Iemand volgen op social media is één ding. Maar jezelf op iemand's mailing inschrijven is een totaal ander ding. 

Kijk naar jezelf. Hoeveel mensen volg je op social media? En op hoeveel mailing lijsten ben je ingeschreven? Dat laatste doe je alleen maar als je ècht interesse hebt. Mensen op je mailing zijn dus je meest warme leads. Go get them! (door je wachtlijst te promoten maar ook sign-up voor je tips & tricks) (*)

Trouwens... als Facebook, Instagram,... morgen hun regels aanpassen of nog erger, ermee stoppen (je weet maar nooit) ben je al je volgers kwijt. Je hebt geen gegevens van hen. Daarentegen geldt dat niet voor de e-mail adressen op je mailing lijst. Een reden extra om e-mails te verzamelen ipv volgers op social media.

In deze fase doe je ook een nulmeting. Denk eens na aan de hand van welke data je jouw groei kan meten? Volg dit minstens elke maand op. Als je groeit, zelfs al is het maar een beetje, weet je dat je goed bezig bent.


Nog niet overtuigd? Dit 👇🏻 gebeurt er op de dag dat je je online training lanceert als je fase 1 negeert.

Wil je je niet zoals Ross voelen? Dan weet je wat je te doet staat! 🥳


Fase 2: Beschikbaar in voorverkoop!

 

In deze fase is het tijd om de markt te testen en je online training al in voorverkoop (= "pre-sale" of "pre-order") te zetten! Yep, nog voordat je de eerste letter geschreven hebt. Zo verdien je al geld terwijl je werkt aan je online training.

Dat klinkt misschien angstaanjagend maar dat is voor niets nodig. Want in fase 1 heb jij geleerd hoe jij je droomklant kan helpen. 

Weet je dit niet? Dan stuur ik je terug-naar-start! 😇👆🏻

Je aanbod (prijs & extra's) in voorverkoop moet uiteraard interessant genoeg zijn zodat deelnemers al in deze fase inschrijven. Want zij redeneren: "what's in it for me?". Hoe ben je zelf?

Bij een voorverkoop heb je twee opties:

1) je verkoopt je online training al, maar deelnemers hebben pas toegang bij de officiële lancering (fase 4). OF

2) je werkt je online training al high-level uit. Elke week geef je een deel vrij (= "drip"). (via vb. live Zoom calls, video & content op Google Drive,...) Je kan ook een high-level online training opzetten in Instagram. 

De voordelen van optie 2? Je weet meteen of er voldoende vraag is, je kan snel schakelen, àlles aftoetsen met de deelnemers, feedback & testimonials vragen, bijsturen... 

Bovendien heb je niet noodzakelijk een online learning platform nodig in de voorverkoop fase. Het is high-level in deze fase, het moet niet perfect zijn.

Alternatief. Nog niet klaar voor een voorverkoop? Werk dan gewoon verder met het groeien van je tribe en wachtlijst (fase 1). (al is dit iets waar je continue mee bezig moet zijn - en dit door waarde, waarde, waarde,... te geven)

Hoe werk je je online training high-level uit? Wel, je start met de structuur of anders gezegd de OUTLINE. Dit is niet meer of minder dan de mijlpalen en de stappen per mijlpaal.

Hoe doe je dat? 

1. Bepaal het leerdoel, of anders gezegd: wat gaat de deelnemer geleerd hebben op het einde?  

2. Wat zijn de grote stappen die je deelnemer moet nemen om daar te geraken? Dit zijn je mijlpalen.

3. Voor elke mijlpaal bepaal je opnieuw een leerdoel. Wat leert je deelnemer tegen het einde van elke mijlpaal?

4. Elke mijlpaal breek je opnieuw uit in stappen.

5. Nu heb je de mijlpalen en de stappen. Elke stap is een "les". Bepaal of je dit in een video wil gieten, een presentatie, audio, tekst,... al dan niet met een oefening,...

Gebruik je Thinkific? Dan zijn je mijlpalen je 'chapters'. Je stappen zijn je 'lessons'.

Je hoeft dit niet 'mijlpaal' en 'stap' te dopen. Je kan het evengoed module / deel / ... en les / ... noemen. The sky is the limit.


Fase 3: En... Actie!


Dankzij je voorverkoop is alles al highlevel afgecheckt met je droomklant. Koos je voor optie 1) of een wachtlijst? Dan weet je alvast dat er voldoende interesse is. Let's roll!

Tijd om alles te finetunen. Dit is de fase van de actie! Finetune de scripts voor je lessen en video's. Maak je presentaties. Voorzie werkboeken en ander leuk materiaal. Shoot je video's. 

TIP. Dit is wel wat werk! Plan dit in in je agenda en werk in blokken (groepeer alle scripts, alle video scripts, alle video shooting, alle presentaties,...).

Ben je klaar? Laad dan alles op in je online learning platform.

Schrijf ook een overtuigende sales page die focust op hoe jij je droomklant kan helpen. Er zijn 3 belangrijke zaken voor een sales page: het verhaal, de opbouw en het visuele aspect.

Meer info vind je in mijn blog: "Hoe schrijf je de perfecte sales page?" Klik HIER als je meer wil weten.


Fase 4: Klaar voor lancering!


Je hebt al enorm hard gewerkt. Geef jezelf een schouderklopje! 👏🏻 Je online training is af! Klaar om te verkopen en je droomklant te helpen! 

In deze fase ga je jouw online training lanceren! 🚀 Bepaal je aanbod. (vb. welke korting geef je? welke extra's zoals bonussen? eventueel beperkt aantal plaatsen?,...) Wanneer sluiten de deuren?

In principe begint de "lancering" op de dag dat je online training beschikbaar is. Is dit niet zo? Dan ben je er gewoon transparant over.

But... there is a but.

Een succesvolle lancering wordt vooraf gegaan door een "prelaunch fase". Deze prelaunch leidt naar een wachtlijst (*). (zie ook fase 1 - eigenlijk begint de prelaunch fase dan al)

Je gaat warme leads verzamelen op deze wachtlijst. En eventueel genieten zij extra's bij de lancering. 

Tijdens deze prelaunch fase maak je je droomklant dus warm voor je aanbod d.m.v. relevante waarde. Focus ook op het pijnpunt, de oplossing en het resultaat (zie ook fase 1). Je kan ook een "lead magnet" inzetten om zoveel mogelijk droomklanten op je wachtlijst te hebben (*). 

Droomklanten die zich al ingeschreven hebben op de wachtlijst in fase 1, zijn je meest warme leads. Zij kennen je al heel goed. Zij weten al dat jij hen kan verder helpen. Dat jij de nodige expertise hebt. Maar droomklanten die je nog maar net volgen, zijn zo ver nog niet. Via een lead magnet (waar je waarde geeft), geef je hen de kans om meer te weten te komen over jou en jouw expertise. Dat zijn dus koude leads, die uiteraard warme leads gaan worden ☺️. En worden ze niet warm? Dan zijn ze niet jouw droomklant. 🤷🏼‍♀️ (en dat is niet erg!)

No need to say. Hoe meer droomklanten op jouw wachtlijst, hoe beter! Want dat heeft uiteraard een impact op het aantal inschrijvingen dat je zal hebben bij de lancering.

Vandaar opnieuw het belang van FASE 1. Want hier start je met het bouwen van je tribe. Jouw tribe is geïnteresseerd in jou èn jouw online trainingen.

Op de moment dat je lanceert (je online training is eindelijk beschikbaar 🥳), voorzie je best nog een lead magnet (*). 

Deze keer gebruik je een lead magnet in de vorm van:

  • een webinar;
  • video series;
  • challenge;
  • mini course,... 


Deze lead magnets zijn ideaal om enerzijds waarde te geven en anderzijds jouw online training te "pitchen". Je kan ook live gaan op vb. Instagram of Facebook om wat meer te vertellen over je online training en vragen te beantwoorden.

Belangrijk. Er zijn verschillende manieren om je prelaunch en lancering te organiseren. De lengte van de periode, de extra's die je geeft, de lead magnets,... Kies wat het beste bij jou en je online training past.


Fase 5: Het leven na de lancering...


Het stopt niet nadat de deuren van je online training dicht zijn. Eigenlijk begint het dan maar pas.

Maak een "evergreen launch" voor je online training. Via je lead magnet komt je droomklant op je mailing lijst (*). Van daaruit wordt een evergreen e-mail sequence getriggerd die leidt naar je online training (met opnieuw extra's). Dit kan het hele jaar door. 

Af en toe lanceer je nog een actie.

Verzamel feedback en stuur de inhoud van je online training continue bij. Verzamel testimonials en zet deze in op je sales page, social media,...

Verzamel relevante data, volg op, leer & stuur bij.

(*) mits naleving van de juridische voorwaarden


Meer weten? Scroll dan zeker verder. Je kan dit alles downloaden.  In "de highway naar een succesvolle online training" vertel ik meer over de 5 fases die een succesvolle online training doorloopt. Inclusief handige checklist voor alle zaken waar je aan moet denken. Bovendien deel ik ook enkele veelgemaakte fouten die je best vermijdt. En je krijgt ook zes tips die je heel wat tijd, stress en verspilde energie zullen besparen.


Download het gratis stappenplan hieronder. 👇🏻


Meer weten?

Download het gratis stappenplan inclusief handige checklist!

Ik ben Thinkific Partner

Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online learning platform laat je toe om een leuk, impactvol, gebruiks- èn onderhoudsvriendelijk online learning platform te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten! Bovendien koppel je gratis met Shopify Lite. Voor amper $ 9 / maand kan je via Shopify Lite je klanten laten betalen met Ideal en Bancontact. Geen Zapier nodig! 

Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.



Ik vertel het je ook in mijn IGTV video. Klik op het logo en ontdek alles over de voordelen van Thinkific.